یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

چرا آزمون ؟

معلمین زبان انگلیسی باید در کلاس در مورد مواد آموزشی و فعالیت هایی که در طول ترم استفاده خواهند کرد به دانش آموزان توضیح دهند.

یک آزمون خوب و مناسب باید بتواند پاسخگوی سوالات زیر باشد :

۱. آیا آموزش موفقیت آمیز بوده است ؟

۲. آیا مواد آموزشی برای آن سطح مناسب بوده است ؟

۳. آیا به همه ی مهارت های زبانی بطور یکسان توجه شده است ؟

۴. کدام قسمت ها احتیاج به دوره ی دوباره دارد ؟

۵. آیا برای سال بعد نیز باید همین مواد آموزشی را استفاده کرد یا نه باید آنها را عوض کرد ؟

تمامی سوالاتی که بالا مطرح شد تاثیر آزمون سازی بر روی تدریس را نشان میدهد. (backwash effect)


بررسی دقیق نتایج آزمون ما را قادر میسازد تا مراحل ارزشیابی را بهبود بخشیم. این بررسی پاسخ سوالات زیر را در بر خواهد داشت :

۱. آیا دستور العمل های آزمون مفهوم بود ؟

۲. آیا وقت داده شده کافی بود یا خیر ؟

۳. دانش آموزان در حین پاسخگویی به سوالات چه احساسی داشتند ؟

۴. آیا نتایج آزمون نشان دهنده ی عملکرد دانش آموزان در طول دوره بود ؟

کاملا مشخص است که آزمون ها به ما کمک می کنند کیفت آموزش را بالا ببریم. نتایج آزمون هم برای معلم و هم برای شاگرد بسیار مهم است. اهمیت یک آزمون خوب بر هیچکس پوشیده نیست؛ تست خوب حتما نباید توسط سازمان های حرفه ای طراحی شود.

یک آزمون چه معلم ساخته و چه معیار شده باشد میتواند اهداف خوبی به دنبال داشته باشد.


منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

موارد کاربرد آزمون های زبان انگلیسی

این آزمون ها به دو نوع اصلی آزمون های پیش بینی و ارزشیابی تقسیم می شوند :


آزمون های پیش بینی شامل سه نوع آزمون؛ گزینش ، تعیین سطح ، استعداد هستند.


آزمون های ارزشیابی شامل آزمون های ؛ پیشرفت تحصیلی ، تبحر زبانی ، دانش سنجی هستند.


آزمون های پیش بینی

نمرات این آزمون ها برای رشته ی تحصیلی ؛ یادگیری زبان های خارجه ؛ آینده ی شغلی دانش آموزان بکار می رود.

ادامه مطلب ...

آزمون چند گزینه ای

آزمون چند گزینه ای شامل تعدادی سوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه (پاسخ) تشکیل میشود و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی ، گزینه ی صحیح را انتخاب می کند.


این نوع آزمون ؛ محبوب ترین نوع آزمون های عینی است. در این نوع آزمون یک جواب درست است و اون سه تایی که غلط هستندdistractor هست و کارشون گمراه کردن آزمون دهنده است. مثال :


ادامه مطلب ...

آزمون های سنتی و قدیمی

این نوع آزمون ها به شیوه ی تدریس گرامر - ترجمه مربوط میشوند. بسیاری از معلمان تازه کار از این نوع آزمون استفاده می کردند. دانش آموزان مجبور بودند یک سری قواعد گرامری و لغات زیادی را حفظ کنند و خود را برای امتحان آماده سازند.

نمونه های زیر نشان دهنده ی این نوع آزمون ها هستند :

۱. عبارت زیر را به زمان گذشته تبدیل کنید.

He drives his car fast.

۲. با لغات زیر جمله بسازید.

Intelligent , bashful , diligent

ادامه مطلب ...

آزمون های معلم ساخته در مقابل آزمون های معیار شده

آزمون های معلم ساخته معمولا برای ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان در مدارس به کار می روند. در محیط های آموزشی دانش آموزان با این گونه آزمون ها رو به رو میشوند. نتایج این آزمون ها به معلم کمک می کند تا اثر بخشی آموزش خود را بسنجند و اندازه گیری کنند؛ و اینکه تا چه حدی آنها درس هارا یاد گرفته اند.

به عبارت دیگر ؛ آزمون های معلم ساخته، آزمون هایی هستند که معلمان برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود تهیه می کنند و در طول دوره ی آموزش به اجرا در می آورند و در آن ملاک مطلق اندازه گیری بکار گرفته می شود.

ادامه مطلب ...

آزمون سازی زبان

آزمون سازی مهم ترین بخش آموزش و یادگیری هر زبانی است. آزمون های خوب توسط معلمین و تیمی متخصص ساخته میشود که به دو طریق به دانش آموزان کمک می کنند.

۱. آزمون؛ دانش آموزان را در یادگیری تشویق و با انگیزه می کند. تمام معلمین موظف هستند در حین انجام آزمون شرایط کلاسی را مثبت و سازنده ایجاد کنند.
تعدادی از معلمان گمان می کنند که وظیفه ی اصلی آنان آموزش خوب است اما در حقیقت تنها آموزش خوب بدون ارزشیابی ؛ کار زیادی نمی تواند انجام دهد.

۲. آزمون به دانش آموزان کمک می کند تا خود را بهتر آماده کرده و درس های جدیدی را یاد بگیرند. نتایج بدست آمده از آزمون به آنها کمک زیادی خواهد کرد. همچنین این آزمون ها در طول دوره درسی دانش آموزان را با اهداف دوره آشنا خواهد کرد.

بررسی نتایج آزمون ؛ نقاط ضعف دانش آموزان را مشخص خواهد کرد و می توانند این نقاط ضعف را بهبود ببخشند.

آگاهی از اهداف دوره درسی و نیازهای زبانی شخص میتواند به دانش آموزان در انتخاب فعالیت ها کمک کرده و راحت تر به اهداف خود برسند.


منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

آزمون ؛ اندازه گیری و ارزشیابی

گاهی اوقات این سه واژه به جای هم بکارمی روند اما معلم ها باید تفاوت بین آنها را تشخیص دهند.

واژه ی آزمون نسبت به دو واژه ی دیگر محدودتر و جزیی تر است. معمولا به تعدادی از سوالات که باید پاسخ داده شود اشاره می کند.

آزمون وسیله ی اندازه گیری صفات و ویژگی های روانی آزمون است. مثل هوش؛ خلاقیت؛ انگیزش و .... .


در اندازه گیری ؛ ویژگی ها یا صفات اشیا و افراد تعیین می گردند و مقدار آن ویژگی ها یا صفات بطور عدد و رقم بیان میشود.


ارزشیابی به یک فرایند نظام دار برای جمع آوری؛ تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدف های مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی.


همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که به یاد داشته باشیم؛ ما هرگز خود اشخاص را ارزشیابی نمی کنیم بلکه ویژگی ها و توانایی آنها را میسنجیم و ارزشیابی می کنیم.


منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

تصمیم گیری

درگیر بودن انسان ها در امر آموزش بدین معناست که هر کس در بعضی مواقع تصمیمات آموزشی بگیرد. بعضی از این تصمیمات بر روی تعداد زیادی از مردم (مثلا امتحان ورودی دانشگاه) ؛ روی شخص خاصی (مثلا علی نمیخواهد این کتاب ریاضی را برای امتحان مرور کند).

معلمان تصمیمات زیادی باید بگیرند و به تک تک دانش آموزان کمک کنند.

مثال های زیر فقط تعدادی از این موقعیت ها را نشان می دهد :

ادامه مطلب ...

اهمیت آزمون

انسان ها همیشه با مقوله ی اندازه گیری و ارزشیابی سر و کار داشتند. به خصوص معلم ها که برای آگاهی از پیشرفت درسی دانش آموزان خود از ارزشیابی و اندازه گیری استفاده می کنند.

همچنان که هدف آموزش پیچیده تر و تعداد دانش آموزان بیشتر شد ؛ به همان نسبت ارزشیابی نیز مشکل تر شد. توسط ارزشیابی معلم ها می توانند برنامه های درسی را بازسازی کنند و برنامه های جدیدی را طراحی کنند.

اکثر مردم فکر می کنند که پیشرفت جامعه در گرو پیشرفت سیستم آموزشی آن است. به اعتقاد آنان برای هر مشکل اجتماعی یک راه حل در حیطه ی آموزش وجود دارد.

آموزش یک کار مهم و بزرگی است که هم فرایند و هم بازده آن باید مورد ارزشیابی قرار بگیرد.

معلمان همیشه می خواهند تا سطح آموخته های دانش آموزان خود را بسنجند. همچنین دولت و بخش های خصوصی که معلمان را استخدام کرده اند نیز علاقمندند در مورد توانایی های دانش آموزان اطلاعات کسب کنند.

دانش آموزان؛ معلمان ؛ رؤسا و والدین ؛ همه در راستای رسیدن به اهداف آموزشی تلاش می کنند و این طبیعی است که آنان بخواهند درجه ی رسیدن به این اهداف را تعیین کنند.



منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

سخن امامان به زبان انگلیسی

امام صادق (ع) :

حسود اول به خود ضرر میزند ، قبل از اینکه به دیگری ضرر برساند .

An envious person sustains a loss to himself before causing a loss to whom he envies

.................................................. ..........................

امام علی (ع) :

بدترین دوستان تو کسانی هستند که از تو با چاپلوسی تمجید کرده و خطاهی تو را می پوشانند .

Your worst friends are those who flatter and talk with you glibly and conceal your faults

.................................................. ..........................

امام صادق (ع) :

اگر مردم به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و نیاز فقرا را برآورند از یک زندگی لذت بخش بهره خواهند برد .

If people pay rights of each other , and fulfill requirements of the poor , they will enjoy a good and satisfactory life

.................................................. ..........................

ادامه مطلب ...