گزینه آخر را اول انتخاب کنید
دانشجوآنلاین:
چگونه برای کنکور کارشناسی ارشد زبان بخوانیم؟ این سوالی است که برای همه
داوطلبان پیش میآید. البته عدهای هم هستند که ترجیح میدهند خیلی به
این سوال فکر نکنند و کلا بیخیال زبان شوند. اما یک داوطلب موفق هرگز
نباید به سفید گذاشتن سوالات زبان فکر کند. سفید گذاشتن درس زبان همانا و
عدم موفقیت در کنکور همان!
یک گروه دانشجویی با ایدهای جدید
این مشکل را حل کردهاند. ایدهای که با صرف چند سال زمان، به نرمافزاری
منجر شده که مدعی است میتواند روزانه تنها با صرف 15 دقیقه وقت، موجب
یادگیری دائمی زبان عمومی و تخصصی رشتههای مختلف شود.
موسسه آموزشی ـ پژوهشی گزینه آخر، موسسهای است که این گروه دانشجویی راه انداختهاند.
ایدهی ساخت این نرمافزار به 7 –
6 سال قبل بر میگردد؛ زمانی که چند نفر از فارغالتحصیلان و دانشجوهای
ارشد و دکترای دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان متوجه شدند که بسیاری از
دانشجوها علاقهای به خواندن زبان ندارند، اما نیاز شدیدی به آن دارند.
خیلیها در آزمون ارشد، قید جواب دادن به سوالهال زبان را میزنند و
عدهای هم در دورهی ارشد و دکترا به خاطر ضعف زبانشان با مشکل مواجه
هستند.
سید ابوالفضل حسینی مدیر پروژهی این نرمافزار در گفتوگو با دانشجوآنلاین، تنها هدف از طراحی و ساخت این نرمافزار را علاقمند کردن دانشجوها به زبان میداند.
حسینی دربارهی روند توسعه این
نرمافزار گفت: ما سالها روی این نرمافزار کار کردیم و اصلا هم به فکر
سوددهی آن نبودیم. آن را به دوستان و همدانشگاهیها میدادیم تا از آن
استفاده کنند. هر سال هم این نرمافزار را آپدیت میکنیم. تا امسال نگاه
تجاری به این نرمافزار نداشتیم. اما امسال نرمافزار کامل شده و در حال
آپدیت شدن است. مدتی بعد هم برای مجوز اقدام میکنیم.
مزیت اصلی
این نرمافزار، ارائهی تخصصی آن برای رشتههای مختلف است. این نرمافزار
به صورت تخصصی برای هر یک از رشتههای 6 گروه آموزشی فنی و مهندسی، علوم
پایه، علوم انسانی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی طراحی شده است.
نرمافزار زبان عمومی این مجموعه
مشتمل بر 1300 نکته است. هر نکته در قالب سه جمله به کاربر آموزش داده
میشود، همزمان تلفظ نکته برای کاربر پخش میشود و عکس نکته نیز به
داوطلب نمایش داده میشود. همهی اینها باعث میشود یادگیری زبان دائمی
شود.
اما چگونه میشود لغتها را برای همیشه به یاد داشت؟
در سال 1885، روانشناس آلمانی هرمان ابینگ هاوس نشان داد که 75% از چیزهایی را که یاد می گیریم در عرض 48 ساعت فراموش میکنیم.
قدرت
بازیابی اطلاعات موجود در حافظه با گذشت زمان به شدت کاهش پیدا میکند. از
طرف دیگر کشف شده که تکرار موضوع آموخته شده در فواصل زمانی باعث میشود
که منحنی فراموشی مربــوط به آن مطلب صاف و صافتر شود. یعنی مدت زمان بقای
موضوع مطالعه شده در حافظه افزایش یافته و آن موضوع با سرعت کمتری فراموش
شود.
همچینن ثابت شده فواصل زمانی بین
تکرارهای موضوع آموزشی میتواند کمکم افزایش یابد. علیرغم این در صورت
وجود فاصله خیلی زیاد بین دو تکرار، ممکن است بازیابی اطلاعات آموخته شده
با مشکل روبرو شود. به همین دلیل، برای انتخاب فواصل زمانی مناسب
بررسیهای دقیقی انجام گرفته است.
سنتشکنی هوشمند:
نرم افزار گزینه آخر به جای آن که
مانند روشهای سنتی همهی موارد را پشت سر هم برای یادگیری به نمایش
بگذارد، به خاطر خواهد سپرد که شما با هریک از موارد چگونه عمل کردهاید و
مواردی که احتمالا با آنها بیشتر مشکل داشتهاید را بیشتر مورد توجه قرار
خواهد داد.
این نرمافزار از میزان پیشرفت
شما در هر لحظه مطلع است و با انجام محاسبات و پیادهسازی روالهای مناسب
به شما کمک میکند تا مطالب مجموعه را به خوبی یاد بگیرید.
پس از مطالعه با توجه به نحوه
عملکرد کاربر، نرم افزار بهصورت هوشمند برنامهریزی میکند که داوطلب در
چه زمانهایی باید به تکرار نکات بپردازد و پس از اتمام روند تکرار، نکات
برای همیشه در ذهن خواننده تثبیت میشوند.
گزینه آخر تمرین تقویت حافظه را به مدت 2 هفته برنامه ریزی کرده است.
زبان خواندن برای ارشد چه الزاماتی دارد؟
1- برای کسب آمادگی مطلوب در پاسخ
گویی به سؤالات درس زبان کارشناسی ارشد، باید گنجینه ای غنی از لغات
متداول زبان انگلیسی در اختیار داشته باشید. بطور قطع و یقین هیچ منبعی که
در برگیرنده ی کلیه ی نکات برای آمادگی داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد
باشد، وجود ندارد. "بی منبعی" در این زمینه، داوطلبان را به سمت مطالعه
کتب مربوط به آزمونهای تخصصی زبان ( آیلتس، تافل و ... ) و کتب پرمطلب
زبان تخصصی می کشاند. البته مطالعه این کتب، بی تاثیر نیست ولی بسیار
وقتگیر است. پس در وحله ی اول، ما به منبعی احتیاج داریم که *چکیده ی همه ی
منابع موجود در بازار* باشد.
2- اکثر داوطلبین به دلیل نامناسب
بودن شیوه های آموزش زبان در دانشگاه ها و مشکلات پایه ای، نسبت به
مطالعه درس زبان میل و رغبتی ندارند و (به اصلاح) از درس زبان میترسند. پس
نیاز به سیستمی داریم که مطالعه مارا * لذت بخش* کند.
3- ما بایستی درک درستی از نکات
خوانده شده داشته باشیم و بیشتر درگیر نکاتی شویم که با آنها مشکل داریم،
تا نکاتی که بر آنها تسلط داریم. پس خواندن کتاب یک روی سکه و دوره کردن
مجدد کتاب (که باتوجه به دروس دیگر کنکور شاید غیرممکن باشد) روی دیگر سکه
است. پس پارامتر سوم *هدفمند بودن مطالعه* است.
باتوجه به نکات یادشده، احتیاج به
سیستمی هوشمند و فراتر ازکتاب داریم که مطالعه ی مارا *لذت بخش و هدفمند*
سازد و درضمن *چکیده ی همه ی منابع موجود در بازار* باشد. به همین دلیل
برآن شدیم مجموعه ای فراهم آوریم که تاحد امکان نیازهای فوق را برآورده
سازد. بدون شک طراحی چنین سیستمی درقالب کتاب غیرممکن است و فقط درقالب
سیستم های کامپیوتری امکان پذیر است.
نحوه عمل گزینه آخر
در نرم افزار گزینه آخر هر نکته در
قالب سه جمله به کاربر آموزش داده میشود، همزمان تلفظ نکته برای کاربر پخش
میشود و عکس نکته نیز به داوطلب نمایش داده میشود. تا اینجا مطالعه ما
"لذت بخش" شده. پس از مطالعه با توجه به نحوه عملکرد کاربر، نرم افزار
بصورت هوشمند برنامه ریزی میکند که داوطلب در چه زمانهایی باید به تکرار
نکات بپردازد و پس از اتمام روند تکرار نکات، نکات برای همیشه در ذهن
خواننده تثبیت میشوند، که این همان *مطالعه ی هدفمند* است.
گزینه آخر هرسال نرم افزار خودرا
بروزرسانی میکند و طی این 6 سال، هرساله نرم افزار جدیدی به داوطلبین
ارائه شده است. نرم افزار گزینه آخر برای هر رشته بصورت جداگانه طراحی شده
است و بصورت تخصصی برروی مباحث زبان عمومی و تخصصی کلیه ی رشته های
کارشناسی ارشد و دکتری کار میکند.
درباره حافظه:
حافظه قابلیت رشد، تقویت و پرورش
را داشته و بیش از همه به بکارگیری و تمرین نیاز دارد. حافظه شبیه عضله
است که با تمرین کردن پرورش میباید و تقویت میشود و در صورت عدم به
کارگیری سست و تنبل میشود. نرمافزار
گزینه مطابق با نیاز کاربر کلیهی سیستمهای تقویت حافظه، تداعی مستقیم و
تداعی غیرمستقیم را در قالب یک فایل صوتی 30 دقیقهای آموزش میدهد و
بسته به اطلاعات قبلی شما قدرت حفظ لغت شما را چندین برابر میکند. البته فقط یادگیری اصول تقویت حافظه کافی نیست. مهم ، تمرین و تکرار پس از یادگیری است
منبع
daneshjooonline.com
2 - تیرماه - 1392 ساعت 10:58 ب.ظ