ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
آنها نمی*توانند به راحتی صحبتهای انگلیسی زبانان بومی (native) را درک کنند، مخصوصاً اگر تند صحبت کنند.
انگلیسی*زبانان بومی هم به نوبه*ی خود در درک صحبتهای غیر انگلیسی زبانان (غیر بومی) مشکل دارند.
اما «استرس کلمه (word stress)» دقیقاً چیست؟ انگلیسی زبانان هر سیلاب را با شدت یکسانی بیان نمی*کنند،* بلکه یک سیلاب را با استرس (تکیه) تلفظ می*کنند. آنها یک سیلاب را بلند و واضح و بقیه سیلابها را آرامتر بیان می*کنند.
سه کلمه*ی photographer ، photograph و photographic را در نظر بگیرید. این سه کلمه اگر چه هم خانواده هستند، اما استرس هر کدام در جای متفاوتی قرار گرفته است:
PHO to graph
pho TO grapher
pho to GRA phic
همه کلماتی که بیش از دو سیلاب دارند، دارای یک سیلاب استرس دار یا مؤکد هستند:
TEAcher, jaPAN, CAnada, aBOVE, converSAtion, imPORtant, deMAND, etc.
اگر شما در صحبتهایتان به درستی از استرس کلمات استفاده کنید، به سـرعت هر دو مهـارت درک مطلب شنیداری و تـلفظ خـود را تـقـویـت خواهید کرد.
انگلیسی زبانان بیشتر به سیلابهای «استرس دار» دقت می*کنند و نه به سیلابهای «خفیف». اگر شما در صحبتهایتان به درستی از استرس کلمات استفاده کنید، به سرعت هر دو مهارت درک مطلب شنیداری و تلفظ خود را تقویت خواهید کرد.
هر موقع که چیزی به انگلیسی گوش می*دهید (مثلاً رادیو یا یک فیلم زبان اصلی) به استرس هر کدام از کلمات دقت کنید. اولین قدم شما این است که آن را بشنوید و تشخیص دهید. در مرحله بعد شما می*توانید آن را به کار برید!
وقتی لغت جدیدی را یاد می*گیرید،* باید مکان استرس آن را هم بیاموزید. اگر یک دفـترچه لغت دارید، موقع یادداشت یک لغت جدید حتماً نشان دهید که کدام سیلاب دارای استرس است. اگر نمی*دانید می*توانید به یک دیکشنری مراجعه کنید. در دیکشنریها معمولاً سیلاب استرس*دار را با یک علامت ( ' ) نشان می*دهند (قبل یا بعد از سیلاب استرس*دار).
علاوه بر استرس کلمه (word stress)، باید استرس جمله (sentence stress) را هم درست ادا کنید.
بطور کلی کلمات استرس*دار در یک جمله عبارتند از: اسمها، *افعال اصلی (مانند read, visit و ...)، صفتها و قیدها. کلمات دیگر یعنی حروف تعریف، افعال کمکی، ضمایر و ... در جمله استرس نمی*گیرند. (دقت کنید سیلابهای استرس*دار را با کلمه استرس*دار اشتباه نگیرید.)
جمله زیر را با صدای بلند بخوانید:
The beautiful mountain appeared transfixed in the distance.
حالا این جمله را با صدای بلند بخوانید:
He can come on saturdays as long as he doesn't have to do any homework in the evening.
اگر چه جمله دوم تقریباً 30% طولانی*تر از جمله اول است، ولی برای بیان هر دوی آنها زمان یکسانی مورد نیاز است، زیرا در هر جمله پنج کلمه استرس*دار وجود دارد.
یک تمرین
چند جمله را از یک کتاب انتخاب کنید و روی یک کاغذ یادداشت کنید. نخست سیلاب استرس*دار هر کلمه را مشخص کنید (با استفاده از یک دیکشنری خوب) و سپس زیر کلمات استرس*دار یا مؤکد در هر جمله را خط بکشید. بعد از آن، هر جمله را با صدای بلند بخوانید و دقت کنید که کلماتی که زیرشان خط کشیده*اید را با تأکید بیشتری ادا کنید و از روی بقیه کلمات به سرعت بگذرید.
اگر شما این تمرین را بطور مرتب انجام دهید از پیشرفت سریع تلفظ تان شگفت*زده خواهید شد!
منبع:
www.zabanamoozan.com