کانال تلگرام  و اینستاگرام شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان

https://instagram.com/_u/pishgaman.tasisat

 

 

 

 

 

 

 

برای دریافت به روز ترین مقالات  و مطالب تاسیساتی  عضو کانال تلگرام  و اینستاگرام ما شوید

🔴🔵 شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان🔵🔴

               مجری طرح های تاسیساتی

طراحی سه بعدی موتورخانه و تاسیسات ساختمان

         برگزارکننده دوره های تخصصی تاسیسات 

⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬

https://telegram.me/pishgaman_tasisat

 

 

تاسیسات مکانیکی و نقشه های اجرایی و سه بعدی موتورخانه هتل بوتانیک گرگان

تاسیسات مکانیکی سه بعدی موتورخانه هتل بوتانیک گرگان شامل 2 دستگاه دیگ آب گرم جهت گرمایش هتل و تولید آب گرم مصرفی ، دو دستگاه چیلر جذبی آب گرم ،دو دستگاه برج خنک کن ، سه دستگاه پمپ زمینی به منظور گرمایش و سرمایش فن کوئل ها،دو دستگاه پمپ زمینی به منظور گرمایش و سرمایش هواسازهای هتل،سه دستگاه پمپ زمینی به منظور تامین گرمایش ژنراتورهای چیلر های جذبی آب گرم ،سه دستگاه پمپ زمینی به منظور سیرکولاسیون برج های خنک کن، سه دستگاه منبع کوئلی ، دو دستگاه سختی گیر می باشد.
طرح سه بعدی 3D توسط متخصصان شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان تهیه و توسط تیم اجرایی شرکت به انجام رسیده است.در این طرح سه بعدی 3D ابتدا جانمایی تمامی تجهیزات با واقعیت موجود در موتورخانه بررسی و سپس سه بعدی موتورخانه تهیه گردیده شد.در این موتورخانه به علت محدودیت در ارتفاع با اقدامات خوب متخصصان شرکت و با جانمایی صحیح و با ارائه چندین کد ارتفاعی برای لوله کشی از شلوغی و بی نظمی در موتورخانه جلوگیری به عمل آمد.









طراحی و اجرای سه بعدی موتورخانه حرارت مرکزی استخر و جکوزی مسکونی

طراحی و اجرای سه بعدی موتورخانه حرارت مرکزی استخر و جکوزی مسکونی توسط مهندسان مجرب شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان صورت گرفته است.تجهیزات این موتورخانه شامل یک دستگاه دیگ آب گرم به ظرفیت 120000 کیلو کالری برساعت جهت گرمایش آب استخر ، جکوزی و گرمایش کفی محوطه استخر بوده ،دو دستگاه فیلتر شنی جهت فیلتراسیون آب استخر و جکوزی، سه دستگاه پمپ زمینی به منظور تصفیه آب استخر،تصفیه جکوزی و جت های جکوزی و همچنین دو دستگاه مبدل حرارتی جهت گرمایش آب استخر و جکوزی و دو دستگاه مبدل صفحه ای به منظور گرمایش کفی و تامین آب گرم مصرفی سرویس بهداشتی و دوش های استخر در این پروژه مورد استفاده قرارگرفته است.





طراحی و اجرای سه بعدی موتورخانه حرارت مرکزی استخر نیروی انتظامی استان گلستان

طراحی و اجرای سه بعدی موتورخانه حرارت مرکزی استخر نیروی انتظامی استان گلستان توسط مهندسان مجرب شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان صورت گرفته است.این موتورخانه شامل دو دستگاه دیگ آب گرم مدل phwb90 شرکت پاکمن جهت گرمایش آب استخر ، جکوزی و گرمایش فضا های اداری و جانبی استخر ،دو دستگاه فیلتر شنی جهت فیلتراسیون آب استخر، سه دستگاه پمپ زمینی مدل 250 - 65 جهت سیرکولاسیون آب استخر،دو دستگاه منبع کوئلی به ظرفیت هر دستگاه 5000 لیتر و دیگر تجهیزات تاسیساتی می باشد.عملیات اجرای تاسیسات این موتورخانه توسط تیم فنی و اجرایی این شرکت در حال انجام می باشد.








پروژه بزرگترين کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگين تعاونی اينجه برون

نخستين کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگين استان گلستان شامل کشتار دام سبک و سنگين ، پودر خون ،پودر استخوان ، انجماد  وبسته بندی گوشت در منطقه اينجه برون به زيربنای 7000 مترمربع احداث گرديد.اجرای کليه تاسيسات مکانيکی اين پروژه از جمله سيستم دفع فاضلاب ، سيستم آبرسانی بهداشتی ، آبرسانی شستشو، هوای فشرده،سيستم آب داغ اسنريل ، تهويه و همچنين طراحی سه بعدی و اجرای تاسيسات موتورخانه بر عهده اين شرکت بوده است.

 

طراحی سه بعدی و عکس های اجرایی موتورخانه  کشتارگاه صنعتی اینچه برون

نکشتارگاه صنعتی اینچه برون خستین و بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام استان گلستان با زیربنای 7200 متر مربع شامل کشتارگاه دام سبک و سنگین پودر خون پودر استخوان انجماد و بسته بندی گوشت می باشد.

اجرای سیستم های دفع فاضلاب ؛آبرسانی بهداشتی و صنعتی لوازم کشتار؛سیستم آب داغ استریل ؛هوای فشرده و همچنین طراحی سه بعدی موتورخانه مرکزی این پروژه توسط شرکت پیشگامان تاسیسات گلستان صورت گرفت.

موتورخانه مرکزی این پروژه شامل دو دستگاه دیگ آب گرم 1200000 کیلوکالری جهت تامین گرمایش فضاها و تامین آب گرم بهداشتی و آب ولرم شستشو دام و یک دستگاه دیگ آب داغ 200000 کیلو کالری برای استریل  ؛سه دستگاه پمپ زمینی سیرکولاسیون گرمایش؛دو دستگاه منبع کویلی آب ولرم شستشو به ظرفیت 5000 لیتر ؛دو دستگاه منبع کویلی آب گرم بهداشتی به ظرفیت 3000 لیتر و دو دستگاه منبع کویلی 1500 لیتر برای استریل دو دستگاه سختی گیر و مجموعه پمپ های برگشت آب گرم مصرفی بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی می باشد.

کریستال شدن

كريستال شدن و عمليات رفع كريستال هاي شديد:سرويس و نگهداري سيستمهاي سرمايشي و دستگاههاي تشكيل دهنده آنها بسيار مهم است و كوتاهي در اين عمر باعث ضرر هاي اقتصادي زيادي مي شود. دستگاههاي خنك كننده مركزي مجموعه دستگاههائي هستند كه داراي ظرفيت بالا بوده و قادرند هواي پاك و سالم و عاري از گرد و خاك و ميكروب را با درجه حرارت مناسب براي مجتمع و ساختمانهاي بزرگ تأمين نمايند و به با توجه به نوع سيستم معمولا تشكيل شده اند از چيلر، برج خنك كننده، هواساز، الكتروپمپ ها و فن كوئل.

پديده كريستاليزاسيون:در مورد پديده كريستاليزاسيون در چيلرهاي جذبي اظهار نظرهاي غير واقعي زياد بعمل آمده و تلاش شده است آنرا بسيار بزرگ و حاد نشان دهند و در مقابل، چيلرهاي تراكمي تبخيري را بعنوان گزينه برتر جايگزين نمايند. درحاليكه اين پديده بسيار ساده و قابل پيش بيني و پيش گيري است. حتي اخيراً نيز مواد افزودني درحال ساخت و آزمايش است كه با اضافه نمودن آن بطور كلي كريستاليزاسيون در چيلرهاي جذبي اتفاق نخواهد افتاد.

اصولاً كريستال شدن ناشي از افت شديد دما و افزايش غلظت محلول ليتيوم برومايد در مسير خروجي محلول غليظ ازمبدل (بيشترين غلظت و آمترين دما) صورت مي گيرد. بدين معني كه حالت محلول بودن ليتيوم برومايد تابع دما و غلظت آن است. علت رفتن سيستم به سمت كريستال مي تواند ناشي از دو حالت در چيلر باشد. ممكن است دماي آب برج خنك كننده به حدي افت نمايد كه سبب كاهش شديد درجه حرارت محلول رقيق خروج از ابزربر گردد.

ادامه نوشته

كمپرسورهاي پيستوني

 در اين نوع كمپرسور ها  از حركت رفت و آمدي پيستون سيال را متراكم مي نمائيم .
اين نوع كمپرسور اغلب در سيستم تبريد مورد استفاده قرار مي گيرد و ممكن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و مي توان از يك سيلندر ويا چند سيلندر تشكيل شده باشد . سرعت دوراني محور كمپرسور ممكن است از 2 تا 6 ( r . s -1 ) تغيير نمايد . در كمپرسور ها ممكن است موتور و كمپرسور از هم جدا بوده كه كمپرسور هاي باز ناميده مي شوند . ( Hermiticaly Compressor ) خواهيم داشت كه بيشتر در يخچالهاي منزل كه موتور كوچكي دارند از اين نوع كمپرسورها استفاده مي شود .
كمپرسورهاي باز با قدرت هاي بالا غالباً افقي بوده و ممكن است دو عمله نيز باشند . در حالي كه كمپرسورهاي بسته معمولاً عمودي و يك مرحله مي باشند .

تقسيم بندي كمپرسورهاي پيستوني :

الف ) از نظر قدرت برودتي به شرح زير تقسيم بندي مي شوند :
1 ـ ريز ـ تا5/ 3 kw/h ( 300 كيلو كالري در ساعت)
2 ـ كوچك ـ از5 / 3 تا 23 kw/h ( 3 تا 20 هزار كيلو كالري در ساعت )
3 ـ متوسط ـ از 23 تا 105 kw/h ( 20 تا 90 هزار كيلو كالري در ساعت )
4 ـ بزرگ ـ بيش از 105 kw/h ( بيش از 90 هزار كيلو كالري در ساعت)

ب ) از نظر مراحل تراكم به كمپرسورهاي يك مرحله اي وكمپرسورهاي دو يا سه مرحله اي .
ج) از نظر تعداد حفره كارگر به حركت ساده به طوري كه مبرد فقط در يك طرف پيستون متراكم مي شود و حركت دوبل كه مبرد به نوبت در هر دو طرف پيستون متراكم مي شود .
د ) از نظر سيلندر به تك سيلندر و چند سيلندر .
و ) از نظر قرار گرفتن محور سيلندرها به افقي و قائم و زاويه ( V شكل و مايل)
ر ) از نظر ساختمان سيلندر و كارتر به تركيبي و انفرادي .
م ) از نظر مكانيزم ميل لنگ و شاتون به بدون واسطه ( معمولي ) و با واسطه
ادامه نوشته

مهمترین تله بخارهای مکانیکی

الف – تله بخار شناور دار و ترموستاتیک

Ball float & thermostatic steam trap                                                                                

 ب – تله بخار سطل وارونه 

Invert bucket steam trap   

الف- تله بخار شناور دار و ترموستاتیکی 

Ball float & thermostatic steam trap

          در این نوع تله بخار  ورود کندانس به تله بخار باعث بلند شدن شناور از جای خود شده و با بلند شدن شناور یک ولو که به این شناور متصل است باز و کندانس خارج می شود این ولو همیشه نزدیک به خالی شدن کامل کندانس بسته می شود تا اجازه خروج به بخار را ندهد.

خوب حالا هوا و گازهای کندانس نشونده دیگر چگونه باید تخلیه شوند؟

 هوا هم مثل بخار با کندانس اختلاف دانسیته داشته و در بالای شناور جمع می شود. جهت رفع این مشکل در بعضی از این تله بخارها یک ولو در بالای تله بخار نصب شده است که با باز کردن آن تخلیه هوا  بصورت دستی انجام می شود.

در تله بخارهای پیشرفته یک تله بخار ترموستاتیک کوچک در بالای این تله بخار تعبیه شده است که به وسیله اختلاف دما بین هوا و بخار، هوا را تخلیه می کند. دقیقا ً مثل تله بخارهای ترموستاتیک عمل می کند.

این تله بخار ترموستاتیکی کوچک در استارت اولیه دستگاه کاملا ً باز بوده و هوا را از این مسیر تخلیه می کند و به محض ورود بخار در تله بخار این ولو ترموستاتیکی کوچک بسته می شود و اجازه خروج به بخار نمی دهد این ایرونت ترموستاتیکی معمولا ً در°۵ سانتیگراد زیر دمای اشباع باز می کند. در حالت نرمال کاری این ولو کاملا ً بسته است تا زمانی که هوا و گازهای کندانس نشونده دیگر درون تله بخار جمع شده و باعث پایین آمدن دمای مخلوط هوا و بخار شود سپس این ولو باز کرده و هوا و گازهای کندانس نشونده دیگر را تخلیه می کند. البته مقداری از هوا و گازهای کندانس نشونده همراه با کندانس داغ از سیستم خارج می شوند.

در گذشته این ایرونت ترموستاتیکی در بالای تله بخار شناور دار به عنوان یک نقطه ضعف محسوب می شد چون در برابر ضربه چکش مقاومت نداشته و آسیب پذیر بودند اما امروزه با استفاده از تکنولوژی جوشکاری مدرن این تله بخارهای شناور دار و ایرونت (air vent ) ترموستاتیکی به صورت یکجا ساخته می شود و بسیار مقاوم در برابر ضربه چکش و خوردگی می باشند.

این تله بخارها کندانس را به محض تشکیل تخلیه می کند بدون هیچ وقفه ای و صرف نظر از فشار بخار و دمای کندانس این کار را انجام می دهد.در طی کار کرد نرمال با افزایش در بار سیستم اگر سطح مایع کندانس در تله بخار بالا تر بیاید شناور بیشتر بالا آمده و کندانس بیشتری تخلیه می شود و این عملیات به آرامی و به نرمی صورت می پذیرد. این تله بخارها هم اکنون جهت استفاده در فشارهای بالا (حدود۴۲bar) نیز ساخته شده اند جنس این تله بخارها معمولا ً از چدن یا فولاد می باشند.

ولو خروجی این تله بخارها در ته تله بخار قرار گرفته است و احتمال گرفتگی آن به وسیله رسوبات بسیار زیاد است بنابراین باید در ورودی آنها حتما ًَ از یک استرینر استفاده شده و مرتبا ً تمیز گردند.

مزایای این تله بخارها

۱-   تخلیه کندانس به صورت مداوم در دمای بخار ؛ این می تواند اولین و بهترین انتخاب برای کاربرد در جاهایی که سرعت انتقال حرارت بالا و کندانس زیادی تشکیل می شود باشد مثل کویل های حرارتی .

۲-   به خوبی در بارهای کم و زیاد عمل می کند و هیچ تاثیری از فشار بخار و یا سرعت بخار نمی پذیرد.

۳-   ظرفیت بالایی نسبت به اندازه اش دارد.

۴-   کارکرد عالی در زمان برگشت فشار در خط برگشت کندانس (back pressure)

5-   در برابر ضربه چکش (Water hammer) مقاوم می باشد.

معایب این تله بخارها

۱-   در برابر یخ زدگی مقاوم نیست و در چند یخ زدگی مداوم آسیب پذیر می باشد.

۲-   باید با یک تله بخار ترموستاتیک (یا ایرونت تروموستاتیک)جهت تخلیه هوا وگازهای کندانس نشونده دیگر کامل شود.

۳-   در دمای بخار قادر به تخلیه هوا نمی باشد.

چک لیست تاسیسات بهداشتی

چک لیست تاسیسات بهداشتی شامل چک لیست نظارتی تاسیسات انشعاب آب شهری، چک لیست نظارتی تاسیسات کنتور آب و چگونگی نصب و اتصالات ، چک لیست نظارتی تاسیسات کانال های ترنچ ،شیرآلات کاهنده مصرف،چک لیست تاسیسات انشعاب فاضلاب و چک لیست نظارتی تاسیسات دفع سطحی می باشد.



ادامه نوشته

تجهیزات کنترل هوشمند در موتورخانه ها

کنترل هوشمند مولد گرمایش و سرمایش جهت صرفه جویی در انرژی مصرفی :* در نظر گرفتن سنسورهای فشار ، دما ، سطح و دبی آب
* در نظر گرفتن پوینت های کنترلی جهت بویلرها ، چیلرها ، پمپ ها و فن های برج خنک کن
* در نظر گرفتن درایو جهت پمپ های سیرکولاسیون و فن های برج خنک کن
* در نظر گرفتن شیرهای پروانه ای چنج اور مجهز به تنظیم کننده موتو ری جهت بویلرها و چیلرها
* در نظر گرفتن تابلوهای کنترل محلی مستقل از نوع دیواری جهت مولدهای گرمایش و سرمایش
* تامین بار گرمایش و سرمایشی مصرفی مورد نیاز با مدیریت صحیح مولدها

* تعویض الویت عملکرد هفتگی پمپ های سیرکولاسیون و فن های برج خنک کن


ادامه نوشته

دمپر خودکار موتورخانه Vent Damper

اصول کارکرد دمپرهای خودکار موتورخانه بسیار ساده می باشدVent Damper ها بر روی هواکش و درست بعد از کلاهک اضافه می شوند. در این وسیله و در زمانی که مشعل دیگ خاموش می گردد، صفحه ای بصورت اتوماتیک مسیر دودکش را مسدود می نماید این عمل موجب ممانعت از خروج توده عظیم هوای داغ داخل دیگ و کاهش تلفات حرارتی آن می شود.این صفحه متحرک تا نوبت بعدی روشن شدن مشعل، مسیر دودکش را مسدود نگه می دارد . با افت دمای آب گرم چرخشی داخل دیگ و فرمان روشنی مشعل، به منظور تخلیه و خروج محصولات احتراق سوخت، مجدداً این صفحه باز می گردد.
تعداد دفعات روشنی و خاموشی مشعل با استفاده از مختلفی از جمله دمای هوای خارج ساختمان، بار حرارتی ساختمان وضعیت دودکش موتورخانه، تعداد مشعلهای در سرویس، تناسب ظرفیت حرارتی مشعل با قطر دودکش، وضعیت عملکرد پمپ های آب گرم چرخشی و مصرفی، وضع یت مصرف آب گرم بهداشتی، عایق کاری سیستم لوله کشی، عایق کاری بدنه دیگها، درزبندی پره های دیگ، موقعیت استقرار موتورخانه و تبادل حرارتی محیط آن با اطراف بستگی دارد .

ادامه نوشته

ضوابط طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی

ضوابط طراحی تاسیسات مکانیکی فضاهای آموزشی، مربوط به ضوابط طراحی بخش های مختلف تاسیسات یک فضای آموزشی از جمله مدارس می باشد.در این فایل ضوابط طراحی تاسیسات گرمایشی ،طراحی سیستم های اطفاء حریق،طراحی تاسیسات سیستم های بهداشتی از قبیل آب باران، فاضلاب و اب سرد و گرم مصرفی ،طراحی موتورخانه حرارت مرکزی ارائه شده است.همچنین شرایط استفاده از مشعل های گازی و دوگانه سوز، منبع سوخت،سیستم گرمایش کفی،نگهداری تاسیسات، منابع انبساط ، رسوب گیرها ، مبدل های صفحه ای نیز مطرح شده است.در پایان متناسب با هر شرایط اقلیم آب و هوائی سیستم های تاسیساتی از قبیل پکیج گرمایشی با رادیاتور، کوره های هوای گرم، گرمایش تابشی برای کارگاه های مرتفع، سیستم های موتورخانه حرارت مرکزی و... پیشنهاد می گردد.

ادامه نوشته

تهویه مطبوع برای بیمارستانها

اهميت و حساسيت بحث تهويه مطبوع در بيمارستان سبب شده است که طراحي تاسيسات مکانيکي بيمارستانها از پيچيدگي خاصي برخوردار باشد . قطعآ بحث درمان بيمار و به طور كلي ايجاد شرايط آسايش و سلامتي براي انسانها از نکات اساسي تهويه مطبوع در بيمارستان است . به همين دليل  دقت در محاسبات و رعايت اصول استانداردهاي بين المللي که در مورد بيمارستانها وضع شده است بايستي دقيقا مد نظر مهندسين طراح تاسيسات بيمارستاني باشد .

تمامي فضاهاي يک بيمارستان اعم از اتاقهاي عمل ، جراحي ، ريکاوري ، بخش هاي بستري ، آزمايشگاهها و ... نياز به گرمايش در زمستان و سرمايش در تابستان را دارند . دما و درصد رطوبت و نياز به هواي تازه در بعضي از فضاها داراي اهميت زيادي است و در بعضي از فضاها داراي اهميت كمتري است .

فرق عمده سيستمهاي تهويه بین انواع ساختمانهای بزرگ و کوچک دیگر  با بيمارستان اين است که بايستي در هر شرائطی هوای مورد استفاده برای گرمایش و سرمایش یک بیمارستان ٬ تميز و عاري از عفونت و آلودگي باشد و به همین دلیل براي رسيدن به اين هدف بايستي مسير حرکت هوا در تمامي فضاها تحت کنترل باشد . و این سخت ترین کار تهویه برای بیمارستان است و اینکه آیا توانسته ایم هوایی عاری از آلودگی  به قسمتهای مختلف بیمارستانی برسانیم ٬ شاید ادعایی ساده برای همگان باشد اما در عمل بسیار مشکل ساز خواهد بود .  
فيلتراسيون هوا و خارج نمودن هواي محيط هاي کثيف و بودار نيز از مهمترین وظايف طراحان تاسيسات بيمارستان است .
 
تحقيقات پزشکي نشان داده  است که کنترل دما و رطوبت و استفاده از تهويه مطبوع براي معالجه و درمان بيماران بسيار موثر و مفيد است . همچنین بایستی به این نکته نیز توجه نمود که بحث تهويه مطبوع در بيمارستان علاوه بر ايجاد آسايش انسانها ٬ اهداف درمانی را نيز دنبال مي کند . ذکر مثالهایی از هر کدام به نظ ضروری میرسد:
 
معمولا حساسيت موارد فوق در بيمارستان هايي که داراي بخش سوختگي هستند بيشتر است ، سوختگي سبب ايجاد ضعف شديدي در بدن مي شود . بدين جهت در موارد زياد عفونت باعث مرگ و مير اين بيماران مي گردد و بايستي با رعايت اصول کنترل مسير هوا از توزيع آلودگي و عفونت جلوگيري نمود.  

همچنین تامين محيط گرم براي مدت نسبتا طولاني سبب بهبود بيماران مبتلا به روماتيسم مي گردد . و یا اینکه در بيماران قلبي که سيرکولاسيون خون جهت دفع حرارت از بدن به خوبي عمل نمي کند، توصيه مي شود ، در شرائط آب و هوايي مناسب که سبب دفع حرارت از بدن توسط تشعشع و تبخير مي گردد ، قرار گيرند .

ادامه نوشته

عملکرد چیلر های جذبی

در فایل عملکرد چیلر های جذبی که به صورت پاورپوینت می باشد ابتدا سیکل ساده یک چیلر جذبی و سپس بخش های مختلف آن از قبیل کندانسور،زنراتور ، اوابراتور و ... شرح داده می شود.در ادامه مدل های مختلف چیلر های جذبی از قبیل چیلر جذبی شعله مستقیم ، چیلر جذبی تک اثره با مصرف آبگرم، چیلر جذبی تک اثره با مصرف آب داغ  و... معرفی و تشریح می شوند. لازم بذکر است در این فایل ضریب عملکرد مدل های مختلف چیلر های جذبی نیز محاسبه و مطرح می شود.

ادامه نوشته

راهنمای نصب و راه اندازی بوستر پمپ

راهنمای نصب و راه اندازی بوستر پمپ مربوط به راه اندازی بوستر پمپ های دور ثابت و دور متغیر می باشد که در آن شرایط نصب بوستر پمپ - چگونگی هواگیری بوستر پمپ - آموزش راه اندازی تابلو برق بوستر پمپ دور ثابت - آموزش راه اندازی تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر و طریقه برنامه دادن به برد و ... ارائه شده است

ادامه نوشته

مقایسه لوله های فاضلابی پوش فیت پلی ران با لوله های دیگر فاضلابی

در این فایل لوله های فاضلابی پوش فیت پلی ران اتصال با دیگر لوله های فاضلابی از قبیل لوله های چدنی ،لوله های پی وی سی و لوله های پلی اتیلنی مقایسه شده و عواملی از جمله موارد ذیل در مورد مقایسه  این لوله ها مورد بررسی قرارگرفته است:

-    سبكي وزن                            -    صاف و صيقلي بودن سطوح داخلي

-    پايداري شيميائي و طول عمر مفيد     -    امكان ورود آب با دماي بيش از 60 درجه سانتيگراد

-    سرعت و سهولت در نصب و اجرا و ايمني مجريان

-    امكان تصحيح وتغيير سيستم در صورت بروز اشتباه و تغيير نقشه و...

مقایسه با پلی اتیلن

مقایسه با چدن

مقایسه با پی وی سی



نقشه های فونداسیون دیگ چدنی

در نقشه های فونداسیون دیگ ابتدا ابعاد فونداسیون دیگ ها را بر حسب ابعاد دیگ معرفی کرده سپس به فاصله فونداسیون دیگ ها از هم پرداخته و در نهایت چگونگی ساخت یک فونداسیون در کارگاه را با استفاده از عکس های کارگاهی توضیح داده می شود.

ادامه نوشته

جزوه کاربرد کلکتور و طریقه ساخت آن

در جزوه کاربرد کلکتور و طریقه ساخت آن در ابتدا به معنا و مفهوم و کاربرد های کلکتور پرداخته شده و سپس با استفاده از عکس های کارگاهی طریقه ساخت،جوشکاری کلکتورها  آموزش داده می شود.

ادامه نوشته

مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان ها (نشریه شماره 128)

مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان ها

نشریه شماره 128

نشریه شماره 128 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان ها در 7 قسمت جهت دانلود شما عزیزان در سایت قرارداده شده است.

دریافت جلد اول ( 8.7 مگابایت)
دریافت جلد دوم ( 8.2 مگابایت)
دریافت جلد سوم ( 4.6 مگابایت)
دریافت جلد چهارم ( 5 مگابایت)
دریافت جلد پنجم ( 4.5 مگابایت)
دریافت جلد ششم قسمت اول ( 4.9 مگابایت)
دریافت جلد ششم قسمت دوم ( 22 مگابایت)

کاتالوگ آموزشی چیلر سانتریفوژ

کاتالوگ آموزشی چیلر سانتریفوژ ،مربوط به چیلر های تولیدی شرکت یورک می باشد.در این جزوه آموزشی کارکرد دستگاه در قالب شکل ها و نمودارهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.


ادامه نوشته

تدوين چک ليست تعمير و نگهداری تأسيسات ساختمان

 کارگاه آموزشی فوق مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات تاسیساتی از قبیل الکتروموتورها،پمپ ها،برج خنک کن،کندانسور هوائی و عیب یابی مشعل گازوئیلی می باشد.در این کارگاه آموزشی ابتدا به تعریف تعمیر و نگهداری و بیان اهداف نظام نگهداری و تعمیرات پرداخته شده و سپس در مورد تعمیر و نگهداری هر یک از تجهیزات پمپ ، برج خنک کن ،مشعل و ... توضیحات کاملی ارائه شده و در ادامه برنامه های زمانبندی روزانه ، ماهانه،سالانه هر یک از این تجهیزات به صورت مجزا مورد بررسی قرار می گیرد.
ادامه نوشته

چک لیست تهیه دفترچه محاسبات و نقشه های تاسیساتی

 چک لیست تهیه دفترچه محاسبات و نقشه های تاسیساتی مربوط به کنترل و چک کردن موارد محاسباتی موجود در دفترچه های محاسبات و پکیج نقشه های تاسیساتی می باشد.این چک لیست ابتدا به موارد محاسباتی موجود در دفترچه های محاسبات تاسیساتی از قبیل کنترل مبانی محاسباتی (شرایط آب و هوائی،دمای طرح داخل و خارج و..)،محاسبات بار گرمائی و سرمائی،محاسبات مربوط به سایز لوله های گرمایش و سرمایش و آبرسانی و ... پرداخته و سپس لیست نقشه ای تاسیساتی را متذکر می شود.


ادامه نوشته

جزوه آموزش نصب لوازم بهداشتی

جزوه آموزش نصب لوازم بهداشتی، مربوط به آموزش نصب تجهیزات بهداشتی از قبیل سینک ظرفشوئی،آموزش نصب روشوئی،نصب شیر مخلوط دیواری،نصب شیر مخلوط تو کاسه،آموزش نصب شیر مخلوط سه پایه جهت ظرفشوئی،آموزش اتصال ظرفشوئی به شبکه فاضلاب،آموزش تست آب بندی و آموزش نصب کاسه دستشوئی می باشد.


ادامه نوشته

آموزش اجرای لوله کشی مسی تاسیسات برودتی

در این جزوه نحوه اجرای لوله کشی مسی تاسیسات برودتی و لوله کشی گاز های طبی آموزش داده می شود.در ابتدا به معرفی مشخصات لوله های مسی پرداخته و سپس ابزارهای لوله کشی مسی(لوله بر، ابزار لاله کردن، خم کن اهرمی و...) را معرفی می کند.

در ادامه انواع اتصال های مورد استفاده در صنعت لوله کشی مسی(اتصال لحیمی،اتصال لاله ای و اتصال فشاری) را بیان کرده و هر یک را به صورت کامل شرح می دهد

ادامه نوشته