تافل کتبی و کامپیوتری


از سال 1968 تا 1998، آزمون تافل فقط به صورت کتبی برگزار میشد. شرکت کنندگان پاسخهایشان را روی یک برگه با مداد علامت میزدند. در سال 1998 ETC که آزمون تافل را تهیه میکند و SylvanLearningSystems که برگزاری نسخه کامپیوتری تافل را بر عهده دارد، برای اولین بار این آزمون را به صورت کامپیوتری عرضه کردند.



آزمون کتبی تافل (PBT)


تافل کتبی یک آزمون زمانبندی شده است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
1- بخش شنیداری
50 پرسش
35 دقیقه
2- بخش ساختار و نگارش
40 پرسش
25 دقیقه
3- درک مطلب
50 پرسش
55 دقیقه

بخش شنیداری: این بخش از تافل توانایی شما را در درک مکالمههای انگلیسی آمریکایی مورد سنجش قرار میدهد. این بخش خود به سه قسمت تقسیم میشود. قسمت اول این بخش (Part A) شامل مکالمههایی کوتاه میباشد که بین دو نفر صورت میگیرد و پس از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده است و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح میشود.
در قسمت دوم (PartB) مکالمههای گستردهتری بین دو یا چند نفر انجام میشود و قسمت سوم (Part C) نیز دربرگیرنده نطقها و سخنرانیهایی است که بیشتر حول و حوش موضوعات دانشگاهی و آکادمیک میباشد.
بخش ساختار و نگارش:این بخش دو دسته از سؤالات را در بر میگیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی شما در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شدهاند. در دسته اول سؤالات (ساختار یا Structure) شما باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهید. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و شما باید گزینهای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل میکند، انتخاب کنید. در دسته دوم سؤالات (نگارش یا WrittenExpression) هم شما با جملات کاملی روبرو میشوید که زیر چهار تا از کلمات آنها خط کشیده شده است و شما باید کلمه یا عبارت نادرست را شناسایی کنید.
درک مطلب:مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایره لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخشهای تافل محسوب میشود، اما در این بخش این مهارتها بطور خاص مورد ارزیابی قرار میگیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینههای علمی و دانشگاهی میباشد و به دنبال هر متن 10 پرسش مطرح میشود. همه اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسشها نیاز دارید در داخل متنها گنجانده شده است و شما نیاز به پیشزمینه علمی خاصی ندارید.


آزمون کامپیوتری تافل (iBT)


نسخه کامپیوتری آزمون تافل از بخشهای زیر تشکیل شده است:
1- بخش شنیداری
50-30 پرسش
60-40 دقیقه
2- ساختار
25-20 پرسش
20-15 دقیقه
3- درک مطلب
60-44 پرسش
90-70 دقیقه
4- بخش نوشتاری
1 انشاء
30 دقیقه

بخش شنیداری: بر خلاف آزمون کتبی، شما برای شنیدن از گوشی (headphone) استفاده میکنید. همچنیـن در آزمـون کامپیوتری علاوه بر صـدایی که میشنوید، یک تصویــر هم به نمـایش در میآید. به همراه هر پرسش گزینههایی در صفحه نمایش داده میشوند که بجای
حروف (C) ،(B) ،(A) و (D)، کنار هر گزینه یک بیضی دیده میشود و شما باید روی پاسخ(های) صحیح کلیک کنید.

این بخش به دو قسمت تقسیم میشود. قسمت اول شامل مکالمات کوتاهی است که البته کمی از تافل کتبی طولانیتر است. در قسمت دوم هم شما با مکالمهها و سخنرانیهای طولانیتری روبرو میشوید.
ساختار:این بخش آزمون تافل کامپیوتری، درست مانند تافل کتبی است، با این تفاوت که شما بجای علامت زدن با مداد روی کاغذ، با ماوس روی گزینه صحیح کلیک میکنید.
درک مطلب: در این بخش شما ابتدا متنی را میخوانید که معمولاً طولانیتر از آن است که همه آن در یک صفحه نمایش دیده شود. بنابراین شما مجبور خواهید بود از «نوار مرور» برای دیدن (یا مرور) بقیه متن استفاده کنید (تا زمانیکه «مرور» متن را تمام نکرده باشید، کامپیوتر پرسشها را در اختیار شما نمیگذارد). در این مرحله باید روی گزینه Proceed کلیک کنید. حال شما متن را در سمت چپ و پرسش را در سمت راست صفحه نمایش خواهید دید. در این مرحله شما میتوانید با کلیک روی گزینه Prev به پرسش قبلی برگردید.
بخش نوشتاری:این بخش جدا از رتبه کلی شما گزارش میشود. بخش نوشتاری در حال حاضر در آزمون کامپیوتری تافل گنجانده شده است. این انشاء را هم میتوان با قلم روی یک پاسخنامه نوشت و هم میتوان مستقیماً در کامپیوتر تایپ نمود. در این حالت میتوانید از گزینههایی مثل delete، paste، cutو... استفاده کنید.


irlanguage.com