یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

(آموزش محتوا محور) Content-based instruction

مقدمه :

Content based instruction
آموزش محتوا محور

به روشی گفته می شود که در آن؛ تدریس بر اساس محتوا و موضوعاتی که دانش اموزان بدست خواهند آورد؛ سازماندهی شده است. محتوا در اینجا یعنی مواد و یا موضوعاتی که ما در حین برقراری ارتباط به زبان دوم بدست می آوریم.



اصول CBI

۱. مردم زبان دوم را بهتر یاد می گیرند زمانیکه از زبان بعنوان وسیله ای برای بدست آوردن اطلاعات استفاده می کنند نه اینکه نقش زبان مانند وسیله ای است که محتوا را انتقال می دهد. و تمام توجه به انتقال متن است نه به قواعد زبانی.؛ زیرا تمرکز تدریس بر اینست که چگونه مفهوم و اطلاعات از طریق متن و گفتگو منتقل میشود. استفاده از نامه ها؛ گزارشات؛ مقاله ها؛ سخنرانی ها و مباحثه از فعالیت های مورد استفاده در این روش است.

- کاربرد زبان بر مهارت های ترکیبی است :
بنابراین ممکن است دانش آموزان بخوانند و نکته برداری کنند؛ گدش کنند و خلاصه نویسی کنند؛ یا از چیزهایی که خوانده و یا نوشته اند به صورت شفاهی پاسخ دهند. و بجای اینکه به گرامر بعنوان یک بعد مجزای زبان نگاه کنند ؛ آن را بعنوان جزئی از مهارت های دیگر حساب کنند. آنها سعی می کنند مهارت های دانش ؛ زبان ؛ تفکر را کنار هم قرار دهند.

- زبان هدفمند است :
زبان برای هدف خاصی استفاده میشود. این هدف میتواند آموزشی(دانشگاهی)؛ جهانگردی؛ اجتماعی و یا تفریحی باشد.

- تئوری یادگیری :

۱. در موقعیت های رسمی آموزشی؛ زمانی که هدف اصلی یادگیری محتوای درسی است نه یادگیری زبان به خودی خود؛ زبان دوم بهتر یاد گرفته میشود.

۲. یادگیرندگان زبان دوم را بهتر یاد می گیرند زمانیکه اطلاعاتی که بدست می آورند جالب و آموزنده باشد و به هدف دلخواه آنان هدایتشان کند.

۳. بعضی قسمت های محتوا بعنوان اساس یادگیری زبان ؛مفیدتر از دیگر قسمت ها هستند.

۴. زمانیکه آموزش به نیازهای دانش آموزان اشاره می کند؛ آنها بهتر یاد می گیرند.

۵. تدریس بر اساس دانش و تجربیات قبلی دانش آموزان انجام میشود.

- اهداف :

۱. فعال کردن و پرورش دادن مهارت های زبان انگلیسی موجود
۲. بدست آوردن مهارت های یادگیری و شیوه هایی که میتواند در بالا بردن فرصت های یادگیری زبان بکار رود.
۳. ارتقای مهارت های آکادمیک مربوط به مطالعات دانشگاهی در تمامی حیطه های رشته ی تحصیلی
۴. وسعت بخشیدن به درک دانش آموزان از مردم انگلیسی زبان و صحبت کردن آنان

- انواع فعالیت های یادگیری و تدریس :

۱. ارتقای مهارت های زبانی
۲. واژه سازی
۳. سازماندهی بحث ها
۴. تعامل ارتباطی
۵. مهارت های مطالعه
۶. ترکیب محتوای آموزشی با گرامر

- نقش یادگیرنده :

یکی از اهداف CBI اینست که یادگیرندگان بطور خود مختار در مورد یادگیری خودشان عمل کنند و مسئولیت یادگیری خود را بر عهده بگیرند. همچنین دانش آموزان به یکدیگر در امر یادگیری کمک میکنند.

- نقش معلم :

آنها باید درباره موضوعی که میخواهند تدریس کنند دانش کافی داشته باشند و بتوانند آن را به دانش آموزان انتقال دهند. برای اینکه در طراحی مطالب درسی؛ متن و درک مطلب در درجه اول قرار بگیرد؛ آنها باید مواد آموزشی مناسب و دقیقی را در کلاس استفاده کنند. معلم در نقش تحلیلگر نیازهای دانش آموزان وارد عمل میشود و یک کلاس دانش آموز محور برپا می کند.

- نقش مواد آموزشی :

موادی که در این روش استفاده میشود موادی هستند که یادگیری را تسهیل می بخشند. مواد آموزشی باید معتبر باشند یعنی موادی بکار برده شود که برای کسی که زبان مادری او همین زبان است استفاده می شود.

گزارش کلاسی

به کلاسی پا میگذاریم که بچه ها در کلاس ششم در یک مدرسه بین المللی در تایپه در حال خواندن جغرافیا و انگلیسی به روش محتوا محور هستند. اکثر دانش آموزان چینی زبان هستند اما چند نفر ژاپنی و کره ای نیز در بین آنها یافت میشوند. معلم به انگلیسی از آنان می پرسد که جهان چیست؟ یک تعداد جواب میدن و یک سری هم با دستهاشون شکل جهان را نشان می دهند و تعدادی ساکت می مانند. سپس معلم خم میشود و از زیر میز کره ی زمین را بیرون می آورد و روی میزش می گذارد و می پرسد راجع به آن چه می دانید؟! آنها پاسخ می دهند و معلم جواب ها را بر روی تخته می نویسد. هر جایی که بچه ها به مشکل برخوردند معلم کمکشون میکنه. بعد معلم یک دست نوشته ای رو که عنوانش " فهمیدن جهان " هست را بین بچه ها تقسیم می کند؛ در قسمت بالای جزوه عنوانش هست "تعدادی لغات برای دانستن".
تعدادی لغات کلیدی که در فیلم آمده است لازمست. معلم از دانش آموزان میخواهد زمانی که او در حال خواندن لغات است به او گوش فرا دهند. در زیر صفحه متنی نوشته شده که معلم میخواهد آنان؛ آن متن را بخوانند و جاهای خالی آن را با لغاتی که خوانده اند؛ پر کنند. بعد از اتمام کار او ویدیو را به آنها نشان میدهد. وقتی در حال تماشای ویدیو هستند جاهای خالی باقی مانده را نیز پر می کنند. بعد از تماشای ویدیو به تصحیح جوابهایشان می پردازند. سپس معلم توجه بچه ها را به بعضی افعال مانند : are called, are located جلب می کند و می گوید افعال مجهول هستند که در طی این هفته به آنها آموزش خواهد داد. او توضیح میدهد که فعل مجهول زمانی استفاده میشود که نخواهیم بر روی فاعل یا انجام دهنده ی کار تاکید کنیم و اسمش را بیاوریم. سپس معلم توضیح می دهد که چگونه طول و عرض جغرافیایی کمک میکند که هر نقطه از جهان را بر ری کره ی جغرافیایی پیدا کنیم و چند مثال هم می زند. این شهر در عرض ۶۰ درجه شمالی و طول ۱۱ درجه شرقی واقع شده است. با این کار درس جغرافیا را با مجهول زبان انگلیسی ترکیب کرده است. یکی از دخترها را صدا می زند که شهر را روی کره جغرافیایی پیدا کند. او هم به شهر اسلو نروژ اشاره میکند. سپس بچه ها را به سراغ بازی حدسی می برد؛ به گروه های کوچک تقسیم می کند و میخواهد اسم پنج شهر را بیاورند و سپس آن شهرها را بر روی کره ی زمین نشان دهند و طول و عرض جغرافیایی آن را بنویسند. برای تکلیف خونه به بچه ها یک نقشه و توضیحات استرالیا داده میشود؛ آنها باید توضیحات را بخوانند و شهرهای اصلی را نشانه گذاری کنند.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد